22. listopadu 2014 v 19:35 | Julča |  Knižní recenze

Běh o život

Richard Bachman

(pseudonym Stephena Kinga)

Překlad: Ivan Němeček
Nakladatelství: Beta-Dobrovský
Rok vydání: 2011 (originál: 1982)

Oproti ostatních obálkám, které jsou v Česku použity u Kingových knih, se mi líbí, ale jinak nevím - k samotné knize se moc nehodí, je až moc taková.. čistá a nevím, koho by ten chlápek na přebalu měl zobrazovat, protože hlavního hrdinu určitě ne. Ale obálka ujde.

Ben Richards je chlápek žijící v budoucnosti, kde není lehké sehnat peníze, ani na uspokojení těch nejzákladnějších potřeb, natož aby mohl zaplatit své nemocné dceři dobrého doktora. Jedinou zábavu všem do života přináší televizní kanál VéVé, který vysílá zvrácené a drsné reality show. Lidé se tam hlásí kvůli vidině velkých peněz, ale ty největší peníze lze získat jen v Běhu o život - v té nejnebezpečnější reality show vůbec. Přesně do téhle soutěže je vybrán Ben a zachází opravdu daleko, aby pro svou rodinu získal, co největší finance.

Kniha je docela tenká - ani ne 200 stran, ale přesto se mi příběh popsaný na tak málo stránkách líbil a vtáhl mě do děje. Né vždy znamená, že když je kniha tenká, tak se i rychle čte, ale to není tento případ, kniha se četla opravdu dobře i rychle. I když mě příběh bavil, tak musím přiznat, že námět reality show, kde jde o život, není úplně nejoriginálnější, ale těžko říct - Stephen King tuto knihu vydal už v roce 1982 a možná to byl právě on, co všechny ostatní inspiroval, ale pro mě už zkrátka toto téma není nic nového. Ale jak říkám, i přesto se mi příběh líbil.
Nejvíc mě v knize bavil hlavní hrdina, který je naprosto jiný než velká většina, s kterou jsem se zatím setkala. Ben je tak trochu rebel, ale jeho charakter je naprosto osobitý a věřím, že si ho nemálo z vás zamiluje (jako postavu, nemyslím tím, že byste se do něj zamilovali jako do nějakého teen hl. hrdiny, doufám, že jste mě pochopili).
V reality show Běh o život Bena a ostatní soutěžící honili Lovci, kterří měli za úkol ho zlikvidovat, ale to vlastně mohl provést kdokoli - občané celého světa byli do této show opravdu zapáleni. Úžasné bylo, že soutěžící nebyli nijak omezeni, k dispozici měli nějaký ten finanční obnos a mohli cestovat kamkoli, na jakýkoli kontinent. A zákony pro ně už neplatili, takže měli volnou ruku v zabíjení lidí (zabití policistů je odměněno finančním obnosem pro rodinu).
Tyto podmínky zajistily mnoho nečekaných zvratů v ději a nakonec i velmi nečekaný konec, který mě samotnou nadchl.
I když tady tuto knížku opěvuji, tak ji řadím spíš k průměrnějším knihám. Asi si ji už nepřečtu, ale její čtení mě bavilo.