16. dubna 2014 v 15:33 | Julča |  Knižní recenze

Název: Loď mezi hvězdami

Originální název: Across the Universe
Autor: Bet Revisová
Překlad: Petr Eliáš
Počet stran: 360

Anotace:
Sedmnáctiletá Amy se přidala ke svým rodičům coby "zmrazený pasažér" na vesmírné lodi Universum a čekala, že se probere na nové planetě o tři sta let později. Nemohla tušit, že její spánek skončí o padesát let dříve a ona se octne ve zcela novém světě mezi hvězdami, ve světě, který si žije podle vlastních pravidel.

Amy si brzy uvědomí, že její probuzení nezpůsobilo jen selhání počítače. Někdo z pár tisíců obyvatel vesmírné lodi se ji pokusil zabít. A pokud rychle něco nepodnikne, její rodiče budou další na řadě. Proto teď musí co nejrychleji rozluštit skrytá tajemství Universa. Ale na jejím seznamu podezřelých figuruje i jediný člověk, na kterém jí záleží: Syn, budoucí vůdce lodi a láska, která přišla znenadání.

Ukázka:

Obálka:
Na první pohled mě v regálu zaujala a opět je to knížka, kterou jsem si podle oblau vybrala k přečtení. Obálka je vesmírná a jiná než jsem doposud viděla, sice také vypadá dost romanticky, ale není to žádný románek, čehož jsem se i přes vesmírné prostředí trochu obávala. Také hřbet knihy je zajímavý a mně se moc líbí - můžete vidět zde. Takže dávám nejvyšší počet hvězdiček.. :)

Děj:
Amy má patřit mezi první lidi, kteří se dostanou na novou planetu, kde lidstvo hodlá založit novou civilizaci. Její rodiče - matka bioložka a otec znalý armádu jsou pro tuto výpravu nepostradatelní, kdežto jejich dcera Amy nemá žádné obzory, v kterých by mohla pomáhat založit novou společnost, ale přesto jede - jako postradatelná. Amy se ovšem probudí dřív než čekala, a tak se ocitá na lodi plující mezi hvězdami, kde všechno funguje jinak než na Zemi, kde doposud žila. A proto se musí přizbůsobit - pokud bude chtít. Na lodi je jenom jeden další člověk v jejím věku - chlapec, kterému je předpovězen život vládce na této vesmérné lodi. Ani on - Syn neobejde Amy bez povšimnutí, jak by také mohl, když je tak odlišná?

Ne často se objeví sci-fi kniha pro ne malé, na dospělé čtenáře, a proto je tahle ve své kategorii nepřehlédnutelná a snadno zapamatovatelná. Amy je mladá dívka, která cítí rozporuplné pocity - vůči jejím rodičům, kteří se narozdíl od ní neprobudili, k Synovi, o němž neví, co si má myslet - je ten hodný nebo zlý? A takových otazníků je v knize čím dál víc, proto se jako čtenářka uchvácená prvdím dílem této série nemůžu přestat těšit na přečtení dalších dílů (které je zpomaleno dalšími chtivými čtenáři z knihovny). Pocítit díky knize, jaké to je cestovat na lodi - stísněné, jiné, vesmírné.. Všechny tyto pocity a zážitky kniha obsahuje a atmosféru popisuje dokonale. Samozřejmě kniha nemá jenom samé plus - možná mě někdy překvapila jednoduchost některých situací, které by se daly daleko lépe rozvést, možná mě překvapil rychlý konec některých postav, možná to tak ale má být a já, jakožto čtenářka, do toho autorce nemám žádné právo mluvit.

Rovnou se přiznám, že nejsem častou čtenářkou žánru sci-fi (dávám přednost fantasy), ale tato kniha mě právě s vým prostředím a tím pádem i žánrem natolik zaujala, že další díly si nenechám ujít. Knihu jsem přečetla opravdu rychle, protože se dobře čte - tedy je čtivá a konce se nemůžete po celou dobu dočkat, i když ani konec prvního dílo vás neuspokojí - naopak.

Mívám často problém vžít se do hlavní ženské postavy, ale v této knize mi to nedělalo žádné problémy, protože hlavní hrdinka nepřemýšlela jako malé dítě, ani se nechovala nepřirozeně dospěle - prostě je to teenagerka, jak má být - a její vykreslení v příběhu se autorce povedlo a za tohle dávám velké plus.

Celkové hodnocení:
Musím říct, že kniha mě naprosto pohltila a příjemně překvapila. Má všechno, co má mít první díl jakékoliv série mít - hrdinku nebo hrdinu, do kterého se dokážete vcítit, prostředí, které vnímáte ne vlastní kůži (nebo alespoň vám to tak připadá), zápletku, která vám nedá spát a samozřejmě konec, ze kterého se nedokážete vzpamatovat a okamžitě chcete skočit po dalších dílech. Moje hodnocení je velmi kladné, ale přesto to není úplná topka - dávám 9 hvězdiček, které jsou naprosto zasloužené.

Anketa

Jsi fantasy maniak?

Naprosto 36.2% (113)